سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پر ارزش ترین مردم، دانشمندترین و کم ارزش ترین مردم، نادان ترینایشان اند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
امروز: جمعه 103 اردیبهشت 7
انواع حافظه
حافظه شنیدارى (سمعى)

افرادى که از راه شنیدن و تمرکز شنیدارى به مرحله یادگیرى پایدار مى‏رسند، داراى حافظه شنیدارى‏اند.
این افراد دقیق‏تر از بقیه به صداى‏هاى جهان پیرامون گوش مى‏دهند و تشخیص صداها نیز برایشان آسان‏تر است؛ بدین سبب وقتى کسى که یک یا دو بار با آن‏ها سخن گفته، با آنان ارتباط تلفنى برقرار مى‏کند، بى‏درنگ صدایش را تشخیص مى‏دهند.
اینان همیشه صداها، آهنگ‏ها، اصوات و گفت‏وگوها را با هم مى‏سنجند و یادآور مى‏شوند فلان صدا شبیه فلان چیز است؛ صداى این دو نفر شباهت دارد. این آهنگ را قبلاً شنیده‏ام و چقدر دقیق کپى بردارى شده است.
این افراد در کودکى نیز قابل تشخیص‏اند. آن‏ها در کودکى با صداى بلند سخن مى‏گویند و میزان دقّت و استماع مخاطب برایشان مهم است. حتّى اگر مخاطب به دیدگانشان خیره شود، چنان چه احساس کنند به آن‏ها توجّه ندارد، معترض مى‏شوند؛ سکوت پیشه مى‏سازند یا لب به شکوه مى‏گشایند.و استدلال مخاطب را - به شما مى‏نگریستم و به دقّت گوش مى‏کردم - باور نمى‏کنند.
این دسته از افراد هنگام تدریس معلّم چشم‏ها را مى‏بندند و به جایى خیره مى‏شوند یا سر را پایین مى‏اندازند و به دقّت گوش مى‏دهند. افزون بر این،گاه زیر لب سخنان استاد را تکرار مى‏کنند. گاه معلمان محترم این افراد را به خطا از حالات یاد شده باز مى‏دارند و کردارشان را نشانه بى‏توجهى مى‏پندارند؛ در حالى که این حالات براى این گونه حافظه‏ها جز تمرکز معنایى ندارد.
آهنگ، طنین، سرعت، صلابت و کیفیت صدا براى این افراد بسیار مهم است.
نابینایان بیش از دیگران از این حافظه بهره مى‏برند و در حفیقت فقدان بینایى را با آن جبران مى‏کنند.


نشانگان رفتارى حافظه شنیدارى‏

افرادى که در یادگیرى بیش‏تر از حافظه شنیدارى استفاده مى‏کنند، از نشانه‏هاى رفتارى زیر بهره مى‏برند:
1. بیش‏تر به واژه‏هاى سمعى تکیه دارند.
2. اغلب هنگام فکر کردن به اطراف خود مى‏نگرند.
3. پر طنین صحبت مى‏کنند و گاه بیانشان بر حرکاتشان غلبه دارد.
4. معمولاً دست خود را تا نیمه کمر بالا مى‏آورند و با آن ژست مى‏گیرند.(6)
5. عموماً بیش از دیگران، مى‏پرسند.
6. وقتى مخاطب قرار مى‏گیرند، به نقطه‏اى خیره مى‏شوند و حرکات سر و چهره‏شان علائم پرسش، پذیرش و تایید و تعجب را تداعى مى‏کند.
ادامه مطلب...
 به نظرم رسید مفیده که نوشتم در دوشنبه 88/4/15 و ساعت 6:18 عصر | دوست دارم نظرتونو بدونم()

در این مقاله با شگفتى‏هاى حافظه آشنا مى‏شویم؛ سپس آن را به چهار دسته تقسیم مى‏کنیم که در حقیقت نشان دهنده 4 نوع انسان در امر یادگیرى است: حافظه‏هاى دیدارى، شنیدارى، نوشتارى و حسابگرانه (آمارى). امید که شما را با علوم کاربردى در گستره زمان، برنامه ریزى و بهینه سازى اوقات آشنا سازد و در شناخت بهتر خویشتن و محیط، فرصت‏ها، تهدیدها، توفیق‏ها و همت‏ها یارى دهد. ان شاء اللّه.

آیا تا کنون از خود پرسیده‏اید، من چه نوع حافظه‏اى دارم؟

ادامه مطلب...
 به نظرم رسید مفیده که نوشتم در جمعه 88/4/5 و ساعت 10:27 عصر | دوست دارم نظرتونو بدونم()

چگونه میتوانید نظر دیگران را در مورد خود تغییر دهید؟ 
"کسـب اعـتبار و شهرت شاید 20 سال طول بکشد، اما در عـرض 5 دقیـقـه تـمـام آن از بیـن مـی رود؛ اگـــر بر روی این مـوضـوع کـــمی دقیق تر فکر کنید، کارهایتان را طور دیگری انجام خواهید داد."
وارن بافت
در حیطه شغلی نقطه نظر دیگران نسبت به شما جزء امور پر اهمیت شناخته می شود. تاثیر اولیه در عرض چند ثانیه شـکل مـی گیـرد امـا شـایـعـات بـی پـایه و اســاس آنچنان صدماتی را به آبـروی شما می زنند که در بسیاری از موارد قـابل جـبـران نـمی بـاشند. آیا می دانید دیدگاه همکارانتان نسبت به شما چیست؟
کی؛ من؟
آیا کسی در مورد شما انتقاد می کند؟ آیا کارفرمای شما در زمان ارزش یابی خدمه شما را سرزنش می کند؟ آیا دوستان در مورد خصوصیات اخلاقی شما چیزهایی میگویند؟ زبان جسمانی انسان ها، و یا تغییر در لحن صحبت کردنشان زمانی که به آنها می پیوندید تغییر می کند؟ شاید هم اصلا اینطور نباشد و تنها تصور شما مبنی بر این اصل باشد.
اگر می خواهید نظر واقعی دیگران را در مورد خودتان بدانید باید از کسی سؤال کنید که واقعا به او اعتماد داشته باشید و بدون هیچ گونه احساس رنجشی آنها را تحلیل و بررسی نمایید.
شاید دیگران در مورد شما نظر درستی نداشته باشند، اما بهتر است به جای اینکه عرصه را به خودتان تنگ کنید و از دیدگاه های آنها آزرده خاطر شوید سعی کنید تا نقطه نظر آنها را نسبت به خودتان تغییر دهید. فقط باید به خاطر داشته باشید که برخورد و حرکات شما در اولین ملاقات و در همان ثانیه های ابتدایی است که نظر اصلی آنها را در مورد شما تشکیل می دهد.
در این قسمت 8 تصور اشتباه که ممکن است در ذهن دیگران نسبت به شما به وجود آید به همراه راههای جلوگیری از آنها را برایتان آورده ایم.
دست به کار شوید
ادامه مطلب...
 به نظرم رسید مفیده که نوشتم در جمعه 88/3/8 و ساعت 5:15 عصر | دوست دارم نظرتونو بدونم()
<      1   2   3   4   5   >>   >
 لیست کل یادداشت های این وبلاگ
دعای پولدار شدن
دعا
اصول یادداشت برداری
88/8/8
خود سازی در 6 مرحله
چگونه مسئله حل کنیم ؟
شگفتی های حافظه ( قسمت دوم )
شگفتى‏هاى حافظه ( قسمت اول )
چگونه میتوانید نظر دیگران را در مورد خود تغییر دهید؟
هدف آفرینش انسان
مدیریت استرس در کار و بهبود سلامت روان
چگونه عاشق خدا شویم
تبریک سال نو
شعر زیبا از :عبدالجبار کاکایی
زود قضاوت نکنیم !
[همه عناوین(171)][عناوین آرشیوشده]

Clicky Web Analytics