سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انسان خود رأی به خطا و غلط درافتد . [امام علی علیه السلام]
امروز: دوشنبه 103 اردیبهشت 17

تکنیکهای تقویت، تحول و کنترل روحیه

از تحمل و حوصله شایسته که به وسیله آن از ما حمایت میکنی کمال سپاس و امتنان را دارم، شما که در جستوجوی موفقیت هستید میدانید که کنترل و مدیریت روحیه یکی از مهمترین اصول موفقیت است و مهمتر این که با حمایت خدای مهربان شما نیز میتوانید روحیه خود را به گونهای زیبا و شایسته مدیریت و کنترل کنید.

اکنون که تکنیکهای مدیریت در دست شما است، بخش عمدهای از موفقیت جامع خویش را به دست آورده اید. موفقیت در زندگی، اجزایی دارد که کنترل مدیریت روحیه یکی از مهمترین مؤلفه های آن است.


تکنیک اول: تسلط بر محیط

شما باید برای حفظ روحیه با نشاط و تقویت آن، بر اطراف خود مسلط باشید، اجازه ندهید چیزی یا رویدادی یا فردی بر شما مسلط شود و احساسات شما را تحت تأثیر قرار دهد. همواره بر خود مسلط بوده و مدیریت احساسات را خود به دست گیرید، با قدرت از روحیه خود مراقبت و حفاظت کنید، هر چیز یا فرد یا رویدادی که قصد بر هم زدن تعادل شما را دارد، بسیار کوچکتر از آن بدانید که بتواند اراده شما را در کنترل احساساتتان شکسته و بر روحیه شما مسلط شود.


تکنیک دوم: کنترل ورودیهای ذهن

ورودیهای ذهن خود را کنترل کنید، زیرا افکار و خاطرات منفی و آشفته، روحیه شما را تضعیف و تخریب خواهد کرد. به محض ورود افکار و خاطرات منفی، با سرعت آنها را از ذهن خارج کنید و به جای آنها بر خاطرات خوب و نشاط آور تمرکز کنید.


تکنیک سوم: تحلیل رویدادها بر اساس خوش بینی و حسن نیت به خدای مهربان

خداوند همواره از شما حمایت میکند، زیرا شما آییننامه آفرینش را آگاهانه رعایت میکنید. شاید بعضی از رویدادها خوشایند شما نباشد، اما خداوند در آنها منافع و دستاوردهای فراوانی قرار داده است. به یاد داشته باشید که موفقیت همیشه آن نیست که در ذهن ماست، موفقیت چهرههای دیگری هم دارد که ما با آنها آشنایی نداریم.

ای عزیز، هر رویدادی را در زندگی منشأ خیر و برکت الهی بدانید و اگر خود نیز خطا و اشتباهی کردید که سبب آن رویداد شدهاید با تضرع، توبه و درخواست از خدای مهربان ـ که آفرینش عالم به دست اوست ـ میتوانید از رویداد به ظاهر ناگوار، دستاوردهای باارزش کسب کنید، زیرا قدرت بیپایان خدای مهربان حامی کسانی است که از او درخواست کمک می کنند.


تکنیک چهارم: نابودی صفات ناپسند و زشت

این یکی دیگر از تکنیکهایی است که به اعتقاد روانشناسان، روحیه انسان را آزاد، امیدوار و با نشاط میکنند. باید صفاتی مانند ترس، حسد، کینه، حس انتقام جویی و... که آرامش و سلامت روحی و روانی را از انسان سلب میکنند، از خانه وجود ما پاکسازی شوند.


تکنیک پنجم: آراستگی به صفات پسندیده

برای تحول روحیه به سوی شادابی و امید صفاتی چون نوعدوستی، صمیمیت، همکاری و همیاری، دعا برای دیگران، گذشت،بخشش و... در وجود انسان مستقر شوند. ورود این صفات زیبا روحیه انسان را سرشار از شادمانی و ا مید خواهد کرد.


تکنیک ششم: ارتباط با خدا

هنگامی که با افکار، تصورات و رویدادهای ناگوار برخورد میکنید ارتباط با خدای مهربان، به وسیله دعا خواندن دو رکعت نماز و مناجات روحیه شما را مثبت و سازنده خواهد کرد.


تکنیک هفتم: رفتارهای فیزیکی مثبت

این حالت در تحول و تغییر روحیه تأثیر سریع و قابل توجهی خواهد داشت. لبخند بر لب حتی اگر مصنوعی هم باشد، برای تغییر حالت مؤثر است و آزمایشهای پزشکی نیز این مطلب را ثابت کرده است. هرگاه احساس کردید نیاز به تحول روحی دارید، در فضایی آزاد، قدم بزنید، به آسمان نگاه کنید و چند نفس عمیق (حداقل 5 دقیقه) بکشید، آنگاه آثار آن را خواهید دید.

ورزش تأثیر به سزایی در تغییر روحیه دارد. (در صورتی که حرکتها سریع نباشد، بلکه معتدل باشد).


تکنیک هشتم: هدفمندی و برنامه ریزی برای ابعاد مادی و معنوی زندگی

این تکنیک به انسان انگیزه، اشتیاق و روحیه کار و تلاش میدهد، افراد بیهدف روحیه مناسبی ندارند. برای تحول روحیه، باید زندگی را هدفمند کرده و برای رسیدن به آنها برنامهریزی کنیم.


تکنیک نهم: پرسش از چگونگی

در رویدادهای ناگوار یا مسائلی که در زندگی پیش میآید، پرسشها را با «چگونه» آغاز کند و با «چرا» مطرح نکند، زیرا پرسشی که با «چگونه» آغاز شود روحیه را به آینده امیدوار میکند. به عنوان مثال نگوید چرا فقیر هستم؟ چرا درآمد من کم است؟ چگونه درآمدی خوب داشته باشم؟ چگونه به مقامات معنوی نائل شوم؟ و... .

البته برای ارزیابی پروژهها کاربرد واژه «چرا» پسندیده است، اما برای تحلیل رویدادهای ناگوار و ناخوشایند زندگی، کاربرد این واژه مناسب نیست زیرا هرگاه شخص بگوید چرا فقیر، بیمار، و... هستم این نوع پرسش عوارض منفی به دنبال دارد که عبارتند از:فعال کردن مکانیزم شکست یاب ذهن، تقویت افکار منفی، تضعیف مثبت اندیشی و افسردگی و ناامیدی نسبت به آینده.

پرسشی که با «چگونه» آغاز میشود، مثلا شخص بیمار میگوید: چگونه سلامتی خویش را بازیابم؟ یا شخص تهیدستی میگوید: چگونه ثروتمند شوم؟ دستاوردهای مثبت فراوانی دارد از جمله این که: مکانیزم موفقیت جوی ذهن را فعال میکند، روحیه را با نشاط کرده و انسان را به آینده امیدوار میکند. افکار منفی را زائل کرده و بنبستها را میگشاید.


تکنیک دهم: تمرکز

یکی از روشهایی که میتوان با آن روحیه را متحول کرد تکنیک تمرکز است. به عنوان مثال، اگر بر خاطرات خوب گذشته تمرکز کنید به طور یقین روحیه شما تغییر خواهد کرد. این تمرکز را میتوانید بر اسما و صفات خدای مهربان که همه جا را فرا گرفته است انجام دهید به عنوان مثال، برای بیماری بر اسم شافی تمرکز کنید. برای امکانات مادی، بر اسم شریف «رزاق» و برای امور معنوی، تمرکز بر اسمهای مبارکی چون: رب، نور، هادی، الله و... تحولات روحی را به دنبال خواهد داشت آگاه باشید.

فقط به یاد خدا دلها آرام میگیرد. [7]

در روایات اسلامی هم تمرکز بر چیزهایی که روحیه را با نشاط و شادمان میکند چون: گل، آب، دریا، رودخانه و فضای سبز توصیه شده است.


تکنیک یازدهم: استفاده از واژگان مثبت

آنچه بر زبان جاری میکنیم، روحیه و ضمیر ناخودآگاه را برنامه ریزی میکند، واژگان مثبت بر روحیه تغییری شگفت انگیز دارند، کسی که میگوید، حال من خوب است، توانایی دارم، انشاءالله تهیه خواهم کرد، مدارج عالی علمی را طی میکنم، با حمایت خدای مهربان به زودی انجام خواهم داد و... در واقع روحیه خود را میسازد. هر کدام از باور و عبارتهای مثبت فوق ساختمان روحیه او را بنا میکنند و مصالح ساختمان روحیه هستند. سعی کنید همواره از عبارتها و واژگان مثبت استفاده کنید، واژگان مثبت یأس و افسردگی و زمینه های آنها را نابود میکند، عبارتهای تأکیدی صادقانه، صمیمانه و همراه با احساسات و عواطف باشد.

در اسلام، مسلمانان از استفاده از عبارتهای منفی منع شدهاند، از این رو پیشوایان دینی فرموده اند: پیشبینی منفی در کارها، از هر کسی که باشد، وسوسه شیطانی است.

حضرت علی(علیهالسلام) میفرماید: پیشبینی مثبت و موفقیت آمیزی داشته باشید تا موفق و کامیاب شوید. [8]

به عنوان مثال هر روز صبح بفرمایید: یقین دارم انشاء الله امروز با رویدادی زیبا و موفقیت آمیز روبه رو خواهم شد.

یا این که در آغاز هر کاری بفرمایید: انشاءالله با حمایت خدای مهربان من در این کار موفق خواهم شد. هرگز پیشبینی منفی نداشته باشید.

استفاده از عبارتهای مثبت تأکیدی دستاوردهای زیادی دارد که امیدوارم در فرصتی دیگر تقدیم نمایم.


تکنیک دوازدهم: فراموشی «حوادث» ناخوشایند

آنتونی رابینز میگوید:تصاویر و رویدادهای خوشایند را همیشه در پیش رو و با تصاویر بزرگ تصور کنید، و رویدادهای ناخوشایند را پشت سر گذاشته و سعی کنید آنها را بیشتر دور کنید تا جایی که به حدی کوچک شوند تادیگر به ذهن شما نیایند.[9]

یکی از مصلحتهایی که خدای مهربان فراموشی را در انسان قرار داده کاربرد فراموشی در رویدادهای ناگوار است که یادآوری آنها روحیه انسان را آزار میدهد.


تکنیک سیزدهم: ارتباط با ضمیر ناخودآگاه شخصیتهای پاک الهی و معنوی

این کار روحیه انسان را با نشاط و امیدوار میکند. فلسفه توسل به امامام معصوم (علیهم السلام)، کسب فیض، طهارت، محبت و نشاط از آن بزرگواران است. میلیونها انسان تاکنون با استفاده از این تکنیک دستاوردهای بیشماری داشته اند.


تکنیک چهاردهم: تلاوت قرآن

پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) فرمودند:هرگاه مشکلات و گرفتاریهای شما مانند شب تاریک و ظلمانی زیاد شد، به قرآن پناه ببرید.[10]

تلاوت قرآن روحیه انسان را از افسردگی و ناامیدی به نشاط و امیدواری تغییر میدهد.


تکنیک پانزدهم: خدمت به مردم

یکی دیگر از تکنیکهای تحول روحیه، خدمت به مردم است. هر چه خدمات و سودرسانی انسان به مردم بیشتر شود، از روحیهای آزادتر، سالمتر و شادمانتر بهرهمند خواهد شد.

ره نـیـک مـردان آزاده گـیـر چو استادهای دست افتاده گیر

[1] - بشر المؤمن فی وجهه مخزنه فی قلبه (غرر الحکم: ج 1، ص 129).

[2] - دیل کارنگی، آیین زندگی: ص 197.

[3] - روزنامه اطلاعات: شماره 11947.

[4] - وَلاَ تَیْأَسُواْ مِن رَّوْحِ اللّهِ... (یوسف، آیه 87).

[5] - قتل القنوظ صاحبه. (غرر الحکم: ج 2، ص 605).

[6] - وَعَسَى أَن تَکْرَهُواْ شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّکُمْ . (بقره، آیه 216).

[7] - أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ. (رعد، آیه 28).

[8] - تفأل بالخیر تنجح. (غرر الحکم: ج 2، ص 266).

[9] - آنتونی رابینز، توان بی پایان: ترجمه محمد رضا آل یاسین: ص 61ـ62.

[10] - یعقوب کلینی، اصول کافی: ج 2، ص 599.

 

این مقاله هم به تعریف ، منشا و عوامل تضعیف روحیه می پردازد

http://vaghefi.parsiblog.com/793446.htm


 به نظرم رسید مفیده که نوشتم در پنج شنبه 87/10/19 و ساعت 7:37 عصر | دوست دارم نظرتونو بدونم()
 لیست کل یادداشت های این وبلاگ
دعای پولدار شدن
دعا
اصول یادداشت برداری
88/8/8
خود سازی در 6 مرحله
چگونه مسئله حل کنیم ؟
شگفتی های حافظه ( قسمت دوم )
شگفتى‏هاى حافظه ( قسمت اول )
چگونه میتوانید نظر دیگران را در مورد خود تغییر دهید؟
هدف آفرینش انسان
مدیریت استرس در کار و بهبود سلامت روان
چگونه عاشق خدا شویم
تبریک سال نو
شعر زیبا از :عبدالجبار کاکایی
زود قضاوت نکنیم !
[همه عناوین(171)][عناوین آرشیوشده]

Clicky Web Analytics